ZorgvlietkerkSteunfonds

zondag 18 oktober 2015

C O N C E R T

Bach’s Curiosities”

muziek van J. S. Bach voor bijzondere instrumenten

Giardino Musicale - Bach's Curiosities

       Giardino Musicale      

Andrea Tjäder, sopraan

Eva Harmuthová, blokfluit en barokhobo’s

Louella Alatiit, barokviool

Elske Tinbergen, barokcello en violoncello piccolo

Jérôme Brodin, orgel en klavecimbel

Aanvang 16.00 uur – inloop vanaf 15.30 uur (Prins Mauritslaan 10, 2582LR Den Haag)

Toegang vrij, met collecte na afloop concert

 www.zorgvlietkerksteunfonds.nl


Programma

Bach’s Curiosities

Muziek van Johann Sebastian Bach voor bijzondere instrumenten

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Sonata nr. V, BWV 529 in F Groot (arr. Giardino Musicale)
Allegro ~ Largo ~ Allegro
blokfluit, viool en basso continuo
Aria “Ich bin herrlich, ich bin schön” uit cantate “Ich geh und suche mit VerlangenBWV 49
sopraan, hobo d’amore, violoncello piccolo en basso continuo
Contrapunctus I Canon alla Ottava uit “Die Kunst der FugeBWV 1080
klavecimbel solo
Recitatief “Doch, haltet ein, ihr muntern Saiten
Aria “Ruhet hie, matte Töneuit cantate “O holder Tag, erwünschte Zeit, Willkommen, frohe Stunden!” BWV 210
sopraan, hobo d’amore, viool en basso continuo
Ricercare a 3 uit het Musikalisches Opfer BWV 1079 (arr. Giardino Musicale)
viool, hobo da caccia, violoncello
Recitatief “Gott ist mir ja nichts schuldig
Aria “Ich esse mit Freuden mein weniges Brot” uit cantate “Ich bin vergnügt mit meinem GlückeBWV 84
sopraan, hobo, viool en basso continuo

Biografieën

De Zweedse sopraan Andrea Tjäder heeft, na een bachelorstudie aan het Conservatorium van Birmingham, haar studie vervolgd aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hier heeft zij zich, onder leiding van Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance en Peter Kooij, gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Andrea heeft in verschillende opera’s rollen vertolkt, waaronder de rol van “Poppea” in Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea, de titelrol in Handel’s Semele, “Zweite Dame” en “Zweiter Knabe” in Mozart’s Zauberflöte en de rol van “Anybody’s” in Bernstein’s musical West Side Story. Tevens maakte zij deel uit van de wereld première van de opera Scoring a Century van de Britse componist David Blake. Sinds 2014 maakt Andrea deel uit van BarokOpera Amsterdam, en zong mee in producties in Nederland en Frankrijk. Andrea’s solorepertoire bestaat o.a. uit J.S. Bach’s Magnificat, Matthäus-Passion, Johannes-Passion en de Hohe Messe, Haydn’s Nelson Mass en zijn Little organ Mass, Dietrich Buxtehude’s Membra Jesu Nostri, Francois Couperin’s Lecons de Ténèbres, de Messiah van Händel en de Brockes Passion van Telemann. In het najaar van 2014 nam Andrea deel aan het project “in de ban van de Hohe Messe” in de Noorderkerk in Amsterdam. Dit project leidde tot uitvoerringen van de Hohe Messe met de Utrechtse Studenten Cantorij, The Northern Consort onder leiding van dirigent Fokko Oldenhuis.
De uit Tsjechië afkomstige Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium bij Thera de Clerck en Han Tol, en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2005 haar Master’s diploma Blokfluit/Kamermuziek, en in 2006 haar Master’s diploma Muziekpedagogiek, behaalde. In 2006 begon zij barokhobolessen te volgen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium (2006-2011) en ontving haar Bachelor diploma Barokhobo. Eva gaf les op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (Young Talent Class), in Tsjechië (Brno Conservatorium; cursussen in Kroměříž, Šumperk, Kelč) en Nederland (Koorenhuis en Duinoordschool Den Haag). Als soliste, kamermusicus en orkestlid heeft Eva in Europa en Noord America opgetreden met ensembles zoals Collegium 1704 (Václav Luks), La Sfera Armoniosa (Mike Fentross), Concerto d’Amsterdam, Göttingen Baroque Orchestra, The Northern Consort, Concerto Barocco, Czech Baroque Ensemble, met leden van de Handel & Haydn Society Boston and Luthers Bach Ensemble (Ton Koopman); in festivals zoals Oude Muziek-Utrecht, Musica Antiqua-Brugge, Ambronay-France, Händel Festspiele-Karlsruhe, Música Antigua-Barcelona. In 2009-2010 was zij lid van het European Union Baroque Orchestra (L.U. Mortensen, E. Higginbottom, E. Onofri). Eva is medeoprichter van het kamermuziekensemble Giardino Musicale en het orkest New Century Baroque.
De Canadese violiste Louella Alatiit heeft met veel zowel beginnende als pretigieuse ensembles gewerkt, voornamelijk als barokvioliste. Zij trad op in Europa, Canada en de Verenigde Staten. Onlangs speelde zij o.a. in The English Concert en The King’s Consort (Engeland), Concerto d’Amsterdam (Nederland), Nieuwe Philharmonie Utrecht (Nederland), B’rock (België), Les Passions de l’Ame (Zwitserland), Pacific Baroque Orchestra (Canada) en Trondheim Barokk (Noorwegen). Ook speelde zij in the Orchestra of the Age of Enlightenment en the English Baroque Soloists als ‘young apprentice’. Louella werkte met verschillende beroemde drigenten waaronder Sir John Eliot Gardiner, Sir Simon Rattle, Ton Koopman, Harry Bicket, Laurence Cummings, René Jacobs, Rachel Podger en Enrico Onofri. Voor verschillende bekende cd-labels waaronder Harmonia Mundi en Deutsche Grammophon nam zij cd’s op. Louella studeerde viool aan de Stony Brook University in New York (Doctor of Musical Arts degree in violin performance) en barokviool bij Kati Debretzeni aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij speelt op een ‘Rombouts-Jacobs’ viool van ca. 1700 die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma. Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel’s ‘Giulio Cesare’, en zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de CD-opname ‘Rameau: une symphonie imaginaire’, die een Edison 2006 heeft gewonnen. Kamermuziek maakt Elske o.a. in duo Tinbergen/Boysen (hun debuut-cd met muziek uit de Nederlanden verscheen in 2012), het barokensemble Giardino Musicale, en La Barca Leyden (de cd ‘Music at the court of Jülich-Berg’ won een Gouden Label 2012). Tevens speelt zij in Musica Poetica en the Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. In de pers wordt haar spel beschreven als: “intrigerend”, “trefzeker” en “alert”, en wordt haar solospel “ijzersterk” genoemd. De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ “betoverend” (2015). Elske is als part-time promovenda verbonden aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Professor Ton Koopman onderzoek doet naar de Nederlandse cello in de 17de en 18de eeuw. Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Daarnaast is Elske gastdocente voor historische documentatie aan het Utrechts Conservatorium.
Jérôme Brodin was acht jaar toen hij zijn eerste ervaring opdeed met het klavecimbel. Bij  toeval ontdekte hij dit bijzondere instrument op de muziekschool van zijn woonplaats Compiegne (Fr) en werd er meteen door geraakt. In hetzelfde jaar werd hij toegelaten tot de klas van Sylvie Pécot-Douatte bij wie hij tot op zestienjarige leeftijd klavecimbel studeerde. Na te zijn verhuisd naar Bretagne, studeerde Jérôme van 2002 tot 2007 klavecimbel aan het Conservatorium van Rennes bij Pascal Dubreuil. Tegelijkertijd behaalde hij zijn Bachelor Musicologie aan de Universiteit van Rennes. Vervolgens studeerde hij klavecimbel en continuo aan het Utrechts Conservatorium bij Siebe Henstra, waar hij in 2011 zijn Masterdiploma behaalde. Sindsdien speelt Jérôme met vele ensembles, met als meest bekende de Holland Baroque Society en Camerata Ordesko. Regelmatig speelt hij zowel kamermuziek als solo. Zo vormt hij met Ida Höog op blokfluit het Duo Capricci, dat iedere zomer in Zweden twee weken lang concerten geeft. Sinds februari 2013 volgt Jérôme in Amsterdam de opleiding tot docent Alexandertechniek, een bewegingsleer in het (her)vinden van je natuurlijke balans en coördinatie.

www.giardinomusicale.nl