ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert
“Telemann: Der getreue Music-Meister”

Collegium Musicum Den Haag

Inês d’Avena – blokfluit
Sara DeCorso – barok viool
Rebecca Rosen – barok cello
Claudio Ribeiro – klavecimbel

cmdh-quartet-0081-def-30x40-small
  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 30 oktober 2016
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

                               Facebook evenementenpagina: https://www.facebook.com/events/1219162804813251/

Georg Philipp Telemann

Voor de ‘Oude Muziek’ liefhebbers heeft Telemann geen introductie nodig. Door zijn veelzijdigheid en inventiviteit bleef zijn muzikale stijl zijn hele leven avant-garde en heeft dat grotendeels de rol van de professionele muzikant gevormd. Hij was niet alleen geprezen door zijn tijdgenoten, maar werd ook vereerd door de volgende generatie, en zijn faam was enorm. Twee abonnement lijsten voor zijn werken tonen dat Telemanns muziek hoog werd geschat. Niet alleen in de Duitstalige landen, maar ook in Nederland, Zwitserland, België, Frankrijk, Italië, Engeland, Spanje, Noorwegen, Denemarken en de Baltische landen.

Telemann werd geboren in Magdeburg in een hogere middenklasse familie. Op de leeftijd van 10 nam hij zang en klavier lessen en twee jaar later werd hij geïnspireerd om zijn eerste opera te schrijven, Sigismundus. Zijn moeder werd bezorgd dat zijn vroege interesse zou leiden tot een muzikale carrière en legde beslag op al zijn instrumenten en verbood hem om verder contact met muziek te hebben.

In één van zijn vele inzichtelijke ideeën was Telemann de grondlegger van het allereerste Duitse muziek tijdschrift: Der Getreue Music-Meister, dat hij zelf publiceerde. Het merendeel van de muziek in deze collectie was van Telemann zelf, maar het omvatte ook werken van J.S. Bach, Zelenka, Pisendel, Weiss en andere toonaangevende muzikanten. Delen van een bepaald stuk werden uitgegeven in termijnen – het idee van een financieel genie, maar ook van een muzikant die er zeker van was dat zijn werk aantrekkelijk was en goed zou worden ontvangen.

Een groot deel van zijn productie bestaat uit kamermuziek van buitengewone kwaliteit. Het was essentieel in het dagelijkse leven van de 18e eeuwse huishoudens, want kamermuziek verkort de afstand tussen publiek en musici, waardoor het publiek de muziek met meer intimiteit ervaart en er een grotere mate van vrijheid in het maken van muziek is. In die periode absorbeerden Duitse componisten als een spons wat trendy in Italië en Frankrijk was, maar veranderde dat ook op een manier, zodat een persoonlijke stilistische stempel gemaakt werd.

COLLEGIUM MUSICUM Den Haag

Enthousiast, flexibel en ruimdenkend: drie sleutelwoorden voor de Collegia Musica van vroeger, die ook gelden voor COLLEGIUM MUSICUM Den Haag en maestro al cembalo Claudio Ribeiro. Een van de meest prominent barokensembles van de ‘nieuwe generatie’ in Nederland, CMDH ensemble staat bekend om zijn vitaliteit en dynamiek, maar ook om zijn professionaliteit en ervaring met de historisch geïnformeerde uitvoering van Oude Muziek.

Winnaar van de Tweede Prijs ex aequo op het Internationaal Van Wassenaer Concours / Festival Oude Muziek Utrecht 2016, COLLEGIUM MUSICUM Den Haag was opgericht in 2006 onder leiding van de Braziliaans-Italiaanse klavecinist Claudio Ribeiro. De groep bestaat uit top-musici die naar Nederland kwamen om te specialiseren in oude muziek. Het kamerensemble bestaat uit de kernleden van het orkest. Een van de speerpunten is bestaand en nieuw publiek te betrekken bij de barokmuziek: CMDH wil het publiek een onvergetelijke muzikale ervaring bezorgen, waarbij “puur en eerlijk” wordt gemusiceerd en de directe kracht van de muziek tot de mensen spreekt.

CMDH speelt regelmatig op de belangrijkste festivals en concertzalen van Europa, zoals het Oude Muziek Festival Utrecht, Bachfestival Dordrecht, Reincken Festival, Anton Philipszaal, Festival Classique, Musica Antica da Camera (Nederland), Brunnenthaler Konzertsommer, Italia Mia Vienna, Internationale Barocktage Stift Melk (Oostenrijk), MAfestival Brugge (België), Dalheimer Sommer (Duitsland), Itinéraire Baroque (Frankrijk) en Opus Amadeus Festival (Turkije), en heeft live opgetreden op ORF, Radio West en AVRO (Spiegelzaal uit het Concertgebouw), en op NPO1 tijdens het hoofdconcert van Koningsdag 2015. In 2016, was CMDH ensemble-in-residence op het XXVII Internationale Festival van Juiz de Fora in Brazilië.

 

Ines d'Avena2 Inês d’Avena – blokfluit
Inês d’Avena is geboren in 1983 in Rio de Janeiro. In 2001 verhuisde ze naar Nederland om zich in Den Haag te specialiseren in Oude Muziek op het Koninklijk Conservatorium waar ze studeerde bij Reine-Marie Verhagen, Sébastien Marq en Peter van Heyghen. Zij sloot in 2007 haar studie af met een Bachelor- en Master Degree. In 2015 promoveerde zij in Leiden op een onderzoek over de blokfluit in het barokke Napels. Haar onderzoek resulteerde in twee CD’s (Passacaille label) met haar ensemble La Cicala met Napolitaans barokrepertoire. Inês heeft veel opgetreden als solist, maar ook in kamermuziekensembles en grotere orkestformaties door heel Europa en Brazilië, onder meer in het Amsterdam Baroque Orchestra. Zij is medeoprichter van COLLEGIUM MUSICUM Den Haag, dat inmiddels al drie CD’s heeft opgenomen. In 2010 werd Inês de winnaar van het 2e International Competition Prince Francesco Maria Ruspoli. Ze is tevens recensent van het blad Early Music America Magazine en heeft verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in JAMIS, Music + Practice en Recercare. Sinds 2012 is Inês ook Research Supervisor voor het Master Programma van het Koninklijk Conservatorium.
Sara DeCorso2 Sara DeCorso – viool
Sara DeCorso begon haar muzikale carriere als violist in haar thuisstad Fairbanks, Alaska. Ze bezocht het Oberlin conservatorium in Ohio (USA) waar zij barok en modern studeerde bij Marilyn McDonald. Vervolgens is zij afgestudeerd en gepromoveerd in viool en historische uitvoeringspraktijk aan de Stonybrook University in New York. Dit onder begeleiding van Mitchell Stern en Arthur Haas. In 2002 won zij een beurs van het F.H. Beebe fonds in Boston (USA) om haar studie in de barok voort te zetten bij Enrico Gatti aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze werkte met verscheidene barok-ensembles in Amerika en Europa, waaronder:
Les Musiciens du Louvre (dir. Mark Minkowski), Musica ad Rhenum (dir. Jed Wentz), Anima Eterna (dir. Jos van Immerseel), Harmonie Universelle (dir. Florian Deuter), The New Dutch Academy (dir. Simon Murphy), New York Collegium (dir. Andrew Parrott), de Smithsonian Chamber Players (dir. Kenneth Slowik), en B’Rock.Sara woont in Amsterdam van waaruit zij optreedt als kamer- en concertmuzikant.
Rebecca Rosen2 Rebecca Rosen – cello
Rebecca Rosen (geboren in 1978, Los Angeles) begon op haar negende met haar studie cello. In 2000, na het behalen van haar Bachelor of Arts degree in muziektheorie aan de Universiteit van Californië te Los Angeles (UCLA), begon zij met een specialisatie in barokcello bij Prof. Elisabeth LeGuin. Naast haar opleiding volgde zij enkele intensieve barok masterclasses in San Francisco, Boston en Amherst bij o.a. Phoebe Carrai en Sarah Cunningham.In 2002 kreeg Rosen de J. William Fulbright beurs toegewezen om haar studie voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar zij in september 2007 cum laude afstudeerde als student van Jaap ter Linden. Sinds 2004 speelt Rosen met gerenommeerde orkesten als Les Musiciens du Louvre, B’Rock, Capriccio Stravagante, New Dutch Academy, La Scintilla (met Cecilia Bartoli), Al Ayre Espanol en La Stravaganza Köln. In Mei 2008 speelde zij twee suites voor cello solo van J.S. Bach in het openingsconcert van het Festival Internationale Barocktage in Melk, Oostenrijk.
claudio_ribeiro Claudio Ribeiro – klavecimbel en artiestike leiding
Claudio Barduco Ribeiro (1976) werd in São Paulo geboren en begon zijn muzikale studie in 1983 met pianolessen. In 1994 werd hij toegelaten tot de Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), waar hij klavecimbel studeerde bij Edmundo Hora en zijn Bachelor’s diploma in Koor-en Orkestdirectie behaalde als leerling van Eduardo Navega en Henrique Gregory. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij klavecimbel bij Jacques Ogg en behaalde hij zijn Bachelor’s en Master’s diploma’s.Claudio verschijnt regelmatig op cd-opnames bij labels als Ricercar, Ambronay Éditions, ORF, Brilliant en Passacaille, en in live radio en tv-uitzendingen (France Musique, ORF, NPO en Radio 4, o.a.). Hij werkt in Europa met de ensembles COLLEGIUM MUSICUM Den Haag (dirigent), LOTUS, La Cicala, Barokopera Amsterdam en Radio Antiqua, en is artistiek leider van het braziliaanse barokensemble Companhia de Música. Hij werkt ook als gastdirigent voor barokmuziek en is werkzaam als docent bij verschillende internationale festivals, en als gastdocent en correpetitor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Meer informatie over Collegium Musicum Den Haag:

Facebook evenementenpagina: https://www.facebook.com/events/1219162804813251/

http://www.cmdh.nl/
www.facebook.com/cmdh2006
www.twitter.com/cmdh2006
www.youtube.com/cmdh2006
www.soundcloud.com/cmdh2006