ZorgvlietkerkSteunfonds

zondag 31 januari 2016

CONCERT

‘Inspiratie en kracht der Barok’

met werken van J.S.Bach, dall’Abaco, Platti, Caldera, Boismortier, J.Hewitt en Telemann.

 

La_danse_des_nymphes[1]

‘Concerto Valiante’

Leonardo Valiante, klavecimbel

Federico Forla, oboe

James Hewitt, violin

Pablo Sosa del Rosario, traverso

Salomé Gasselin, viola da gamba.

—-

Aanvang 16.00 uur – inloop vanaf 15.30 uur (Prins Mauritslaan 10, 2582LR Den Haag)

Toegang vrij, met collecte na afloop concert

 www.zorgvlietkerksteunfonds.nl

Programma

J .S. Bach     

uit de cantata BWV 156 symfonie in F gr.

F. dall’Abaco                     

vioolsonate XI op 1/11 in Bes gr. adagio-allegro-largo-aria

B. Platti                               

sonate voor klavecimbel op. 4/ 3 in G allegro-andantino-allegro-assai

Antonio Caldara              

triosonate op. 1/5 in e kl. grave-vivace-adagio-vivace

B. de Boismortier            

2de. suite de piéces op. 35 in G gr. lentement-bourée-gracieusement-gigue

J.Hewitt

sonata for violin & cembalo obbligato andante cantabile-allegro vivace

Ph. Telemann                   

kwartet TWV 43: G2 largo-allegro-vivace-moderato-vovace

 

Biographies Concerto Valiante

www.concertovaliante.com

Leonardo Valiante, klavecimbel

Leonoardo, geboren in Montevideo, Uruguay, begon zijn studie aan de muziekschool Virgilio Scarabelli. In 1989 behaalde hij zijn diploma pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Hierna begon hij zijn studie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut. Gedurende zijn studie volgde hij ook klavecimbel masterclasses bij Jose Gonzalez Uriol, Rosana Lanzelote en Yves Rechsteiner. Na het behalen van klavecimbel diploma A speelde hij met het orkest van Sodre o.l.v. dirigent Roberto Montenegro. In 1996 werd hij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en vervolgde zijn klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam wordt in 2002 afgerond. In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburgzaal te Utrecht. Hij begeleidt vanaf 2000 als organist het koor VocAnimo o.l.v. Loek Ruijters. Ook begeleidt hij het Iriskoor in Warmond en het Dameskoor in Oegstgeest o.l.v. Marinus Links.

In 2007 heeft hij met een trio opgetreden in de Duitse kapel en heeft daar Franse en Duitse repertoire ten gehore gebracht, o.a. traverso Margarita Gonzalez en fagottist Gabriel Pereira. Dezelfde jaar is onder zijn leiding delen uit de opera Orlando van Händel  uitgevoerd met een strijkersensemble en vocale solisten, o.a. mezzosopranen Stephanie Gericke, Alexandra d’Espinoza en countertenor Leandro Marziotte in de Bosbeskapel te Den Haag. In 2011 heeft hij opgetreden in de Nelly Goitiñozaal van het S.O.D.R.E. in Montevideo, Uruguay samen met Clara Kruk en Rodrigo Riera. In 2012 heeft hij opgetreden in de Kloosterkerk te Den Haag samen met de sopraan Michal Bitan, Javier Lupiañez Ruiz en celliste Paulina Ptak. Dezelfde jaar heeft hij de opera Orlando van Händel uitgevoerd samen met solisten en het barokensemble in de Church of Our Saviour en in de Bosbeskapel, Den Haag. Ook heeft hij in Zoeterwoude het Rijnlands Orkest begeleid op klavecimbel De Schöpfung van J. Haydn. In 2013 opera Orlando van Händel in de Oude Kerk van Naaldwijk en in 2014 delen van opera Rodelinda, Händel in Warmond, solisten: Charlotte Munnik, Victoria Cassano en Mattias Pavlous, met traverso Roberto Bando een fluitconcert van A. Vivaldi, o.l.v. Leonardo Valiante.

In juni 2014 heeft hij op klavecimbel met het Leiderdorpsorkest de solisten sopraan Lisette Emmerink, tenor Aart Mateboer en bas Marc Drost begeleid tijdens de uitvoering van Die Schöpfung van Haydn o.l.v. Martin van der Brugge in de Westerkerk, Amsterdam. In oktober 2014 opera Rodelinda van G. F. Händel in de Houtrustkerk en de Church of Our Saviour te Den Haag met solisten Charlotte Munnik, Victoria Cassano, Mattias Pavlous, J.Sebastien Beauvais, Niels Berentsen, João Paixão en het barokensemble. In 2015 samen met violist James Hewitt en het ensemble opgetreden in de Museum van Oudheden, Leiden en in kasteel Oud-Poelgeest te Oegstgeest. Ook heeft hij samen met bariton Coen Honig, sopraan Michelle Mallinger en het ensemble de opera Dido and Aeneas van Purcell uitgevoerd in de Waalsekerk, Den Haag.

Federico Forla, oboe  Federico started his modern Oboe’s studies at the Conservatory “G. Verdi” of Turin (Italy), where he graduated with honors. He continued his studies with oboist as Christoph Hartmann, Luigi Finetto and Domenico Orlando, and performed in several orchestras, chamber groups and as solist. In 2014 he started his Master at the Royal Conservatoire of Den Haag with Karel Schoofs and Alexei Ogrintchouk. In the same year he started studying the baroque oboe with Frank de Bruine. From 2015 Federico is supported with a scholarship for talented musicians by the Italian association “De Sono”.

James Hewitt, violin

is British and active in both early and contemporary music, and has become well known for his engaging personal style and improvisatory prowess. He performs throughout Europe, both solo and in ensembles including Contrasto Armonico, the Northern Consort, Concerto Valiante, the Yiddish Baroque project Simkhat Hanefesh and the Scroll Ensemble, specialized in programs inspired by improvisatory practices of the baroque. He was featured in the Leipzig Improvisation Festival and finalist in York International Early Music Competition 2015. He has participated in several recordings with Contrasto Armonico, associated with an extended project to record all of Handel’s Italian cantatas, and has broadcast on Dutch Radio 4. He has given improvisation workshops at Yiddish Summer Weimar, and at the conservatoires of Bydgoszcz and Katowice in Poland.  He also works with Brendan Faegre Edge Ensemble (contemporary music ensemble exploring the boundaries between styles and between composition and improvisation), Royal Improviser’s Orchestra, and the DaMu Collective (music/dance improvisation), as well as in theatre projects, such as the Klingon Opera U, in which he plays a newly made instrument, the tin dach. On this instrument, similar to a rebab, he also performs modal improvisation and Gregorian chant. His compositions include works for Cambridge University Opera Society (Moses and Pharaoh), Ely Cathedral Choir, the Nieuw Ensemble, Modello Ensemble, and the Fokker Organ in Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ. He has received performances at the Cheltenham Festival, Nordic Early Keyboard Festival, Royal Institution of Great Britain, and during the Gaudeamus Interpreter’s Competition in Amsterdam. His works will increasingly become available from Parklaan Publications on Tutti Music. He read music at Girton College, Cambridge, and continued his studies at the Royal Conservatoire, The Hague: baroque violin with Pavlo Beznosiuk, and composition with Martijn Padding, Cornelis de Bondt and Guus Janssen. He completed his masters there with research in improvised counterpoint.

He has performed with ConcertoValiante in 2014 and 2015 with opera Rodelinda and opera Ottone, Händel and the chamber music orchestra Leiden, Oegstgeest and The Hague.

Pablo Sosa del Rosario, traverso, was born in 1991 in San Cristóbal de La Laguna, Tenerife. He started to study flute in the conservatory of Santa Cruz de Tenerife, where he finished his intermediate degree with Catherine Biteur with honors and special award. In 2009 he was admitted at the Royal Conservatory of Madrid where he studied with Manuel Rodríguez Arribas and graduated in 2013. While studying in Madrid he became interested in early music and he started to play traverso. In 2013 he was admitted for the Early Music Performance Master in Barcelona, where he studied traverso with Marc Hantai. Now he is studying master of baroque and classical flute at the Royal Conservatorium in The Hague with Wilbert Hazelzet and Kate Clark.

He takes part of The Goldfinch Ensemble who won the second prize in the International Early Music Competition in Loire Valley, with William Christie chairing the jury. He has also played in some early music ensembles like Luthers Bach Ensemble or Kapella 19. He took part in a project with the Eighteenth Century Orchestra, conducted by Marcus Creed, and other projects with Pieter-Jan Belder and Kate Clark. He played modern flute in some orchestras like Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, Orquesta Filarmonía, Joven Orquesta de la Comunidad de Madrid and Joven Orquesta de Canarias.

Salomé Gasselin, viola da gamba.

Discovering the viola da gamba at the age of eleven, Salomé Gasselin began and completed her initial study of the instrument at the Conservatories of Angers and Nantes. Studying with Emily Audouin, Marion Middenway and Julien Léonard induced her to participate in various international summer courses where she worked with famous viola da gamba teachers and concert instrumentalists such as Wieland Kuijken, Emmanuel Balssa, Josh Cheatham and Paolo Pandolfo. In 2011, she entered Marianne Muller’s viola da gamba class at the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Lyon (CNSMD). In 2015, she is studying with Philippe Pierlot and Mieneke van der Velden at The Royal Conservatory of The Hague. The different projects in which she participates have notably enabled her to play the viola da gamba in various orchestras: Capriccio Stravagante (dir. Skip Sempé), Pygmalion (dir. Raphael Pichon) and chamber music group. She is a member of The Goldfinch Ensemble based in The Hague and created as well the duo Arts Libres with the harpsichordist Justin Taylor. She has performed throughout Europe in famous festivals: MA Fringe Festival in Bruges, Festival Oude Muziek Utrecht , BOZAR music in Brussels, International Festival of Lyric Art in Aix en Provence, Kirkenmusic festival in Oslo.

Interested in Literature, she decided to enroll at the University of Paris as well.