ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert “A tre Bassi”

Duo Tinbergen/Boysen en Maria Sanchez

Maria Sanchez Ramirez – barokcello
Elske Tinbergen – barokcello
Jörn Boysen – klavecimbel

met werken van o.a.
Gabrielli, Patouart, Barrière, Klein en Myslivecek

  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 18 maart 2012
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

PROGRAMMA

Domenico Gabrielli (1659-1690)
Canon a due Violoncelli

Louis François Patouart (18de eeuw)
Sonata 6, opus 2
Adagio * Gavotte I Gratioso & Minuetto II * Minuetto I Gratioso & Minuetto II

Jean Barrière (1707-1747)
Sonata IV, Livre IV (1739)
Andante * Adagio * Allegro prestissimo

Pieter Bustijn (1649-1729)
Suitte II D dur pour le clavessin (1712)
Preludio * Allemanda * Corrente * Sarabanda * Giga

Jacob Klein (1688-1748)
Duetto I a due Violoncelli, opus 2
Preludio Allegro * Corrente Poco Allegro * Giga Allegro *
Sarabanda Largo * Minuetto Vivace

Josef Myslivecek (1737-1781)
Trio no. 5 a due Violoncelli e Basso
Andante * Allegro * Presto

BIOGRAFIEËN

Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar master diploma in cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria.
In hetzelfde jaar begon ze haar studies barok- en moderne cello in de klassen van Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze met dirigenten zoals Jos van Veldhoven, Macus Creed en Federico María Sardelli.
In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, die zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek. María geeft regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, Frankrijk en Belgie.

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich in het bespelen van de violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma.
Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel’s Giulio Cesare. Zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de CD-opname ‘Rameau: une symphonie imaginaire’, die een Edison 2006 heeft gewonnen. Tevens speelde zij in de Boston Camerata, het Utrechts Barok Consort, Musica Poetica en the Northern Consort.
Kamermuziek maakt zij o.a. in het barokensemble Giardino Musicale, duo Tinbergen/Boysen en La Barca Leyden. Met Ensemble l’Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours 2000.
Momenteel is Elske part-time promovenda aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Professor Ton Koopman onderzoek doet naar de vroege verschijningsvormen van de cello en de muziek die voor deze instrumenten geschreven is. Elske Tinbergen treedt regelmatig op als continuospeler en heeft een lespraktijk cello en barokcello aan huis. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie.
In de pers was o.a. het volgende over Elske te lezen: “De vitaliteit, expressie, helderheid van het koor wordt met name door de cellist Elske Tinbergen met verve beantwoord. ….. Tinbergen toont haar talent zowel in alerte begeleiding als in ijzersterk solospel” (Leidsch Dagblad).

De klavecinist en dirigent Jörn Boysen werd in 1976 in Lübeck geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op.
Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien Master Classes in de historische uitvoeringspraktijk. Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als ‘… affectief en zeer delicaat. Door zijn toucher … en de verfijnde overgang tussen de manualen lukt het hem het onmogelijke op zijn instrument mogelijk te maken: de indruk van verschillende dynamische sterkten te wekken’. (Kieler Nachrichten). Boysen is artistiek leider van Opéra Mosset in Frankrijk en dirigeerde produkties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière’s/Charpentier’s Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de Duitse kunstschilder en dichter Rainer Erhard Teubert zette Boysen gedichten uit diens boek Schattenwind op muziek.
Voor de concertserie Oude Muziek Nieuw in Den Haag componeerde Boysen alle ontbrekende recitatieven van onvolledige Bach’s Markuspassie in diens stijl. De nieuwe delen waren stilistisch zo overtuigend dat zelfs professionals met moeite konden ontdekken welke muziek origineel was en welke nieuw. Deze nieuwe completering wordt inmiddels ook in het buitenland uitgevoerd. Boysen is programmeur van de vier concertseries van Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag.