Concert “Collegium Musicum”
“kamermuziek uit de tijd van de Duitse barok”
Inês d’Avena, blokfluit
Peter Tabori, barokhobo
Ania Katynska, barokcello
Claudio Ribeiro, klavecimbel
met werken van
Telemann, Quantz, J.C.Bach, J.S.Bach
- Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
- Wanneer?Zondag 25 november 2012
- Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
- Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert
Programma
G. Ph. Telemann (1681-1767)
Trio in a-klein, TWV 42:a6
Largo – Allegro – Cantabile – Allegro
J. J. Quantz (1697-1773)
Triosonata voor hobo, cello en b.c. in G-Groot (k46)
Adagio – Allegro – Adagio – Allegro
J. C. Bach (1735-1782)
Sonata in D-groot voor klavecimbel solo, Op. 5. nr. 2
Allegro di molto – Andante di molto – Minuetto
J. S. Bach (1685-1750)
Trio BWV 525
Allegro Moderato – Adagio – Allegro
G. Ph. Telemann (1681-1767)
Trio in c-klein, TWV 42:c2
Largo – Vivace – Andante – Allegro
Biografie
Enthousiast, flexibel en ruimdenkend: drie sleutelwoorden voor de vaak spontaan geformeerde muziekgezelschappen die vanaf de late zestiende eeuw in Duitsland floreerden onder de naam Collegium Musicum. Deze eigenschappen gelden ook voor COLLEGIUM MUSICUM Den Haag, al bestaat dit ensemble uitsluitend uit beroepsmusici. Sinds de oprichting in 2006 brengen de leden in wisselende bezetting bekende en minder bekende werken uit de zeventiende en achttiende eeuw. CMDH, dat vanaf het klavecimbel geleid wordt door Claudio Ribeiro, gebruikt musicologisch onderzoek en historische instrumenten om spannende interpretaties tot stand te brengen.
COLLEGIUM MUSICUM Den Haag gooide hoge ogen met optredens in Nederland, België en Oostenrijk. Eind 2007 verscheen de eerste cd/dvd, L’Europe réunie, met werken van Telemann, Vivaldi, Bach, Rebel en de Nederlander Unico Wilhelm van Wassenaer. De cd kreeg lovende recensies in binnen-en buitenland, met onder meer vier sterren in de Volkskrant. “A breath of fresh air”, noteerde de recensent van het tijdschrift Fanfare naar aanleiding van het jeugdige en levendige spel dat het ensemble aan de dag legt. De historisch correcte – naar het werk van Couperin verwijzende – titel van de cd doet overigens onvoldoende recht aan de culturele veelzijdigheid van het ensemble, waarvan de leden uit alle hoeken van de wereld afkomstig zijn.