ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert “Conversazioni à 4”

Giardino Musicale

met werken van
Mancini, Sarri, Barbella, Vivaldi en Valentini


  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 28 oktober 2012
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Muzikanten

Eva Harmuthová, blokfluit
Jacek Kurzydło, viool
Luca Alfonso Rizzello, viool
Elske Tinbergen, cello
Jorge López-Escribano, orgel

Programma

Francesco Mancini (1672 – 1737)
Concerto VI in d klein per flauto, due violini e basso continuo
Amoroso ~ Allegro ~ Largo ~ Allegro

Domenico Natale Sarri (1679 – 1744)
Sonata da Camera in D groot à Flauto, e Basso
Andante ~ Allegro ~ Larghetto ~ [Alla breve] ~ Minuetto

Francesco Barbella (1692 – 1733)
Concerto IV in C groot per flauto, due violini e basso continuo
Largo ~ Allegro ~ Largo ~ Allegro

Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Suonata per Violoncello Solo in g klein
Preludio Largo ~ Allemanda Andante ~ Sarabanda Largo ~ Gique Allegro

Roberto Valentini (1674 – 1735-40)
Concerto Secondo in Bes groot
Adagio ~ Allegro ~ Adagio ~ Allegro

Biografie

‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen.

Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.

Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Het internationale barokensemble Giardino Musicale is opgericht door Eva Harmuthová en Elske Tinbergen.

Het ensemble wordt, afhankelijk van het programma, gevormd uit een vaste groep instrumentalisten en zangers. Binnen ieder programma wordt echter ook de ruimte gegeven aan de individuele instrumenten.

Het repertoire van het ensemble omvat grote en kleine werken, van vroeg Barok tot pré Klassiek. Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek. Ieder concert wordt verlevendigd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en hun samenhang.

 

Eva Harmuthová, Blokfluiten en hobo’s ~ Artistiek leider.
De Tsjechische Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium (1998-2000) bij Thera de Clerck en Han Tol, en vervolgens aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2003 het Bachelor’s diploma en in 2005 het Master’s diploma behaalde. In 2006 heeft zij haar Master´s studie muziekpedagogiek aan het Koninklijk Conservatorium afgesloten, met als specialisatie: educatie van jonge professionals op het gebied van blokfluit en uitvoeringspraktijk van oude muziek. In 2006 begon Eva met barokhobolessen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (2006-2011) waar zij haar Bachelor’s diploma barokhobo behaalde.Masterclasses werden gevolgd bij specialisten zoals Marion Verbruggen, Peter Holtslag, Sébastien Marq, Jacques Ogg, Ton Koopman, Alfredo Bernardini, Katharina Arfken en Ensemble Florilegium.Eva heeft lesgegeven in de Jong Talent Klas van het Koninklijk Conservatorium, op het Conservatorium van Brno (Tsjechië) en in het kader van het project “Muziekmagneet” aan het Koorenhuis in Den Haag. Tevens gaf zij enkele cursussen in Tsjechië (Brno, Krome(r(íž, Šumperk, Summer School of Baroque Music in Kelc(). Sinds enkele jaren geeft zij blokfluitles aan leerlingen van de Duinoordschool in Den Haag.In 2009-2010 was Eva lid van het European Union Baroque Orchestra (o.l.v. Lars Ulrik Mortensen, Edward Higginbottom, Enrico Onofri). Als solist, kamermusicus en orkestlid heeft zij gespeeld met verschillende ensembles in Europa en Mexico (o.a. Concerto Barocco, The Northern Consort, Czech Baroque Ensemble, leden van the Händel & Haydn Society-Boston, Göttingen Baroque Orchestra, Luthers Bach Ensemble o.l.v. Ton Koopman).
Met Melante’s Band kamermuziekensemble werd zij uitgekozen voor de concertserie Antiqva 2011 van Fundación La Caixa met concerten in diverse Spaanse festivals.
Samen met het barokorkest New Century Baroque maakt zij deel uit van het Ambronay Festival 2011 (Frankrijk) als Young Ensemble in Residence.
Elske Tinbergen, Barokcello en violoncello piccolo ~ Artistiek leider.
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma.Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel’s Giulio Cesare, en zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de cd-opname Rameau: une symphonie imaginaire, die een Edison 2006 heeft gewonnen.Kamermuziek maakt Elske o.a. in het barokensemble Giardino Musicale, duo Tinbergen/Boysen en La Barca Leyden (de cd Music at the court of Jülich-Berg won een Gouden Label 2012). Tevens speelt zij in Musica Poetica en the Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.Momenteel is Elske part-time promovenda aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Prof. Ton Koopman onderzoek doet naar de vroege verschijningsvormen van de cello en de muziek die voor deze instrumenten geschreven is.Elske heeft een passie voor het lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie.In de pers wordt haar spel beschreven als: ‘intrigerend’, ‘trefzeker’ en ‘alert’, en wordt haar solospel ‘ijzersterk’ genoemd.
Jacek Kurzydło, barokviool
Jacek ontving zijn eerste muzikale onderricht op moderne viool in Krakau. Al vroeg ontwikkelde hij een interesse voor oude muziek, en na het volgen van verschillende masterclasses en een Bachelor in barokviool, besloot hij verder te studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Als onderdeel van zijn Master’s studie, richt Jacek zijn onderzoek op het dikwijls vergeten reperoire voor de viola d’amore. Zijn docenten zijn o.a. Kati Debretzeni, Catherine Mackintosh, Enrico Gatti en Walter Reiter.Jacek nam deel aan vele kamermuziek- en orkestprojecten o.l.v. Patrick Ayrton, Peter Kooij, Sigiswald Kuijken, Sébastien Marq, Jacques Ogg, Philippe Pierlot, Jaap ter Linden en Charles Toet. Ook speelt hij als kamermusicus met Vox Luminis, Capella Cracoviensis, de Holland Baroque Society en het Bach Orchestra of the Netherlands.
Jorge López-Escribano, Klavecimbel
De in Toledo geboren Jorge López-Escribano studeerde piano, en vervolgens ook klavecimbel en basso continuo bij Alberto Martínez aan het Real Conservatorio Superior de Música in Madrid. Hij ontving de ‘Artist Scholarship’ van de Comunidad de Madrid, welke hem in staat stelde verder te studeren in Nederland. Momenteel studeert hij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jacques Ogg en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Menno van Delft. Hij nam deel aan verschillende projecten o.l.v. Ryo Terakado, Peter van Heyghen, Christina Pluhar en Charles Toet. Masterclasses volgde hij bij Frédérick Haas, Lars Ulrik Mortensen, Christian Rieger and Richard Egarr.Als solist trad hij op tijdens verschillende festivals waaronder ‘Les Heures Musicales de la Vallée de la Bresle’ in Le Tréport (Frankrijk) en ‘Les journées de claviers anciennes 2011’ in Arles (Frankrijk).Jorge is oprichter van de ensembles ‘L’Attimo’ en ‘Sopra il Basso’. Het laatste wordt gevormd door allerlei verschillende combinaties van basso continuo instrumenten. Sopra il Basso neemt deel aan de ‘Résidences Jeunes Ensembles’ 2012, georganiseerd door het Ambronay Festival in Frankrijk.Jorge speelt zowel als klavecinist als organist in verschillende ensembles en orkesten, zoals La Capilla Real de Madrid (SP), La Folía (SP), Orquesta Barroca de la Universidad de Salamanca (SP), Hippocampus (SP), Música Temprana (NL), InVento Ensemble (NL), Vox Luminis (BE), Orfeo 2000 (FR) en Stavanger Baroque Ensemble (NO). Hij treedt hiermee op in Europa en Latijns Amerika.Hij werkte als correpetitor aan de ‘Academia de Música Antigua’ van de Universiteit van Salamanca (Spanje) en geeft cursussen klavecimbel en kamermuziek in ‘Les Heures Musicales de la Vallée de la Bresle’ in Le Tréport in Frankrijk.
Luca Alfonso Rizzello, Barokviool
Luca Alfonso Rizzello studeerde modern viool bij Franco Cristofoli en vervolgens barokviool bij Doriano Longo en Enrico Gatti. Hij nam deel aan verschillende kamermuziek- en orkestcursussen, en aan masterclasses bij Ryo Terakado, Lucy van Dael, Atsushi Sakaï, Emilio Moreno, Catherine Manson en Corrado Bolsi. Momenteel studeert hij bij Enrico Gatti aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.Luca treedt regelmatig op in kamermuziek ensembles en orkesten door heel Europa. Hij speelde o.a. in het Orchestre Français des Jeunes Baroque onder leiding van Christophe Rousset, het barokorkest Montis Regalis in Mondovì, Collegium Musicum Den Haag, The Bach Orchestra of the Netherlands, Ensemble Pian & Forte (met Antonio Frigè), Orfeo Futuro (met Alessandro Ciccolini), Le Chardon, Munster Barokorkester, Accademia dei Contrari (met Paolo Rizzi), Il Demetrio, L’Arcomelo en het Ensemble Terra d’Otranto. Zeventiende eeuws repertoire voert hij uit met het ensemble La Villanesca, een ensemble in 2010 opgericht door Enrique Gomez Cabrero en Kim Stockx.

In 2011 publiceerde Luca bij uitgeverij Musedita een kritische editie van ‘Prothimia Suavissima’ (1672), een collectie sonates gedeeltelijk toegeschreven aan Antonio Bertali.