ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert
‘Welsh music for Voice and Harps’

met werken van harpist/componist
John Thomas (1826 – 1913)

  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 17 februari 2013
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Muzikanten

Rachel Ann Morgan, zang en harp
Edward Witsenburg, harp

 

Programma

1.Hela’r ysgyfarnog (Hunting the Hare) harpduo
2.Gogerddan
3.Dadl Dau (The quarrelsome couple
4.Serch Hudol (Love’s Fascination) harpduo
5.Ymadawiad y Brenin (The Departure of the King)
6.Thou art the Star (tekst: Charles Long)
7.Franz Schubert (1797 – 1828) – Ständchen (bewerking voor harpduo)
8.La Primola (tekst: Don Giovanni Torlonia)
9.Bedd Gelert (Gelert’s Grave) uit de dramatische cantate “Llewelyn”
10.Cambria – Welsh Duets for two harps
Y Gadlys (The Camp)
Y Ferch o’r Scer (The Maid of Sker)
Tros y Garreg (Over the Stone)

Biografie

Rachel Ann Morgan
De mezzosopraan Rachel Ann Morgan werd geboren en opgevoed in een Welsh-sprekende familie in Cardiff, Wales. Zij studeerde muziek aan de Universiteit van Bristol en daarna harp bij Edward Witsenburg en zang bij Sophia van Sante aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na vijf jaar als harpiste verbonden te zijn geweest aan het Nederlands Ballet Orkest begon zij haar operacarrière bij de Opera Studio van de Nederlandse Opera Stichting.
Bijzonder zijn haar concerten van klassieke- en volksliederen met eigen harpbegeleiding. Zij brengt zowel Keltische muziek uit haar geboorteland als liederen uit vele andere landen. Dit programma bracht ze naar vele Europese landen, Rusland, Japan, USA en Canada. Zij heeft tal van CD’s gemaakt, waaronder drie met eigen harpbegeleiding, vier met de harpist Edward Witsenburg, en één met de tenor Geraint Roberts. In 1994 werd zij benoemd tot Officer of the Order of the British Empire (OBE) vanwege haar verdiensten voor Britse culturele belangen.
Edward Witsenburg
De in Amsterdam geboren harpist Edward Witsenburg staat bij muziekliefhebbers bekend om zijn krachtige toon; daarmee zet hij de traditiie voort van de destijds befaamde Nederlandse harpiste Rosa Spier. Hij begon de harpstudie op zeventienjarige leeftijd bij Phia Berghout. Na het eindexamen gymnasium ging hij naar het Amsterdams Conservatorium, waar hij orkest- en solistendiploma behaalde met diverse onderscheidingen. Hij speelde vervolgens in verschillende Nederlandse symfonieorkesten, o.a. in het Residentieorkest. In 1957 werd Edward Witsenburg benoemd tot leraar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij veertig jaar lang heeft gedoceerd. In 1959 verwierf hij een van de hoofdprijzen bij het eerste internationale harpconcours in Israël. Nadien studeerde hij bij de vermaarde harpist Marcel Grandjany in New York, daartoe in staat gesteld door een beurs van de Nederlandse regering.

Edward Witsenburg gaf het orkestwerk in 1965 op om zich geheel te kunnen wijden aan solospel, kamermuziek en de pedagogiek van het harpspelen. Twaalf jaar lang was hij, behalve aan het Koninklijk Conservatorium, eveneens als docent verbonden aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. In 1989 verwierf hij een professoraat aan het Mozarteum in Salzburg. Hij leidde diverse generaties succesvolle jonge harpisten op. Vele buitenlandse spelers komen jaarlijks bij hem studeren. Sinds 1967 leidt hij regelmatig harpcursussen in Wales; ook in andere landen speelt hij in dat opzicht een toonaangevende rol. In februari 1995 gaf hij concerten, masterclasses en lezingen in Australië.

Edward Witsenburg gaf vele concerten, zowel in Nederland als in het buitenland. Van 1975 tot 1981 werkte hij op uitnodiging van Nikolaus Harnoncourt mee aan de Monteverdivoorstellingen van het Opernhaus in Zürich, die internationale vermaardheid kregen. Verdere samenwerking met Harnoncourt realiseerde zich in o.a. opvoeringen van Händels opera “Giulio Cesare” in Wenen, Monteverdi’s “l’Incoronazione di Poppea” tijdens de Festspiele in Salzburg, Haydns “L’Anima del Filosofo” eveneens in Wenen, en tenslotte een gedenkwaardige, historische uitvoering van Mozarts fluitharpconcert in Graz.

Hij maakte een serie grammofoonplaten en daarna een aantal cd’s. Hij heeft een veelomvattend, uniek repertoire tot zijn beschikking met de meest uiteenlopende instrumenten gecombineerd met harp, zoals bijvoorbeeld duo’s met fluit, klarinet, hobo, hoorn, viool, cello, clavecimbel, piano, orgel; trio’s en kwintetten; solozang en koor; en bovendien harpconcerten.

Edward Witsenburg heeft in de loop der jaren een harpverzameling opgebouwd die reikt van de Middeleeuwen tot de moderne tijd. Deze collectie omvat diverse originele oude instrumenten en tal van kopieën. Hij geeft “lecture recitals” waarin hij een keur van deze harpen demonstreert.

Zes jaar lang bekleedde hij het voorzitterschap van de mede door hem opgerichte Nederlandse Harp Vereniging.
In 1995 is Edward Witsenburg benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau wegens zijn verdiensten voor de muziek en voor zijn niet aflatende streven de harp bekendheid te geven.