ZorgvlietkerkSteunfonds

 

CONCERT

“Ich habe genug”

 Luthers Bach Ensemble

Stefanie True, soprano

Roberto Bando, traverso

Tymen Jan Bronda, orgel

samuel 

met werken van Johann Sebastian Bach

o.a. Cantate BWV 82a en Trio Sonata BWV 525

Programma

Drie liederen uit “Notenbuch der Anna Magdalena Bach” voor zangstem en basso continuo:
Bist du bei mir BWV 508 • Warum betrübst du dich BWV 516 • Willst du dein Herz mir schenken BWV 518
Triosonate Nr. 1, BWV 525, in G groot

 

Uit “Sechs orgel trios” Orig. in Es grootvoor traverso en obbligato orgel
Allegro • Adagio • Allegro

 

 Orgelkoraal “Erbarm dich mein, o Herre Gott”, BWV 721
Cantata:  “Ich habe genung”, BWV 82a (bewerking voor sopraan, traverso en obbligato orgel)
Aria: Ich habe genug • Recitativo: Ich habe genug • Aria: Schlummert ein, ihr matten Augen • Recitativo: Mein Gott! wenn kömmt das schöne: Nun! • Aria: Ich freue mich auf meinen Tod

Biografieën

Stefanie True, sopraan
Stefanie True trad op in Europa, Noord en Centraal Amerika. Ze zong in opera’s, oratoria, festivals en gaf solo recitals. Als solist zong ze in de grote werken van Bach, zoals de Johannes-Passion en cantates, maar ook Mozart’s Requiem and Kronungsmesse, Vivaldi’s Gloria, Graun’s Der Tod Jesu, Handel’s La Resurrezione en Faure’s Requiem. In de opera zong ze o.a. Cephise in Campra’s L’Europe Gallante met William Christie (Ambronay Festival), Poppea in Handel’s Agrippina, Belinda in Purcell’s Dido and Aneas. Haar discography bestaat uit Aci in Handel’s Aci, Galatea e Polifemo, Maddalena in Handel’s La Resurrezione en twee solo-opnamen van Handel’s vroege Cantates, allen o.l.v. Marco Vitale met Contrasto Armonico. Onlangs kwam de cd uit van Lully’sBallets & Recits Italiens o.l.v. Fabio Bonizzoni met La Risonanza voor het Glossa Label.  Stefanie zong soloconcerten op festivals zoals het Festival Oude Muziek en het Stresa Festival (Italy). Na haar studie aan de York University (Toronto, Canada) waar zij studeerde bij Catherine Robbin, kwam Stefanie in 2004 naar Nederland om aan het Koninklijk Conservatorium te studeren bij Diane Folano, Barbara Pearson, Jill Feldman, and Michael Chance. Ze rondde haar studie in 2009 af.
Roberto Bando, traverso
Roberto is geboren in Mexico Stad. Hier studeerde hij blokfluit aan de Muziekfaculteit van de Nationale Universiteit (Bachelor Program) bij M. Díez-Canedo, en vervolgens ook traverso bij V. Touzet.  In Nederland studeerde hij traverso bij Wilbert Hazelzet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij Marten Root aan het Conservatorium Amsterdam, waar hij zijn Bachelor of Music behaalde. Roberto ontving een beurs “For studies abroad Fonca-Mexico” en tevens de “Delta Scholarship”-Nederland. Hij heeft opgetreden met ensembles zoals de Nieuwe Philharmonie Utrecht, The Northern Consort, Il Concerto Barocco, Orkest van Wassenaer, Sweelinck Barokorkest, De Academie Mozart Europeene, Tsjechische Barok Ensemble, leden van de Handel & Haydn Society-Boston, Giardino Musicale, etc.
Roberto heeft opgetreden in festivals (Antiqva-Barcelona, internationale de Belfort, Cervantino, Centro Histórico) en in landen als Spanje, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Nederland, Polen, Amerika en Mexico. Ook nam hij deel aan cd-opnames en radio/tv-uitzendingen. Hij was gastdocent in Mexico (aan de Universiteiten van Mexico, Xalapa en Morelia) en Tsjechië (Conservatorium van Brno, Kelc Baroque Music Courses). Medeoprichter van de ensembles Melante’s Band en Eco de Indias, Roberto is fluitist in het Luthers Bach Ensemble. Hij is ook traversobouwer en opende zijn eigen atelier in Den Haag, nadat hij bij Marten Root, Fridtjof Aurin (Düsseldorf) en Paul Beekhuizen (TU Delft) heeft gestudeerd.
 Tymen Jan Bronda, orgel
Tymen Jan studeerde orgel aan het conservatorium in Groningen bij Johan Beeftink en Theo Jellema, en aan het conservatorium in Zwolle waar hij zijn diploma kerkmuziek behaalde. In 2009 werd zijn orgelstudie bij Reitze Smits, aan de Hogeschool voor de kunsten Utrecht, voltooid met de titel Master of Music. Sinds 2001 is Tymen Jan cantor-organist van de Lutherse Gemeente te Groningen. Bij deze kerk nam hij het initiatief voor de serie ‘Orgel Anders’ en hij is daar ook betrokken bij de maandelijkse uitvoeringen van cantates. Als docent kerkmuziek is hij verbonden aan de opleiding kerkmuziek Noord-Nederland die onder auspiciën van het Bureau Kerkmuziek van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) plaatsvindt. In 2006 richtte Tymen Jan het Luthers Bach Ensemble op, dat gespecialiseerd is in de barokke uitvoeringspraktijk. Met het LBE voerde hij naast diverse cantates ook de belangrijkste koorwerken van J.S. Bach uit. Als dirigent is hij verder verbonden aan kamerkoor Tiraña uit Groningen. In 2012 nam Tymen Jan het initiatief tot reconstructie van het voormalige Schnitgerorgel (1699/1717) van de Lutherse kerk in Groningen. Het doel van dit project is om dit instrument in het Luther-/Reformatiejaar 2017 op te leveren.