ZorgvlietkerkSteunfonds

St. David’s Day Concert
“Welsh music and songs for harp”

Rachel Ann Morgan – mezzosopraan en harpiste
Geraint Roberts – tenor
Edward Witsenburg – harpist

P1000387

  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 23 februari 2014
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Programma

Deryn y Bwn Bird Song bew. Gillian Green
Y Deryn Pur The Dove
Rhyfelgyrch Gwyr Harlech March of the Men of Harlech
John Thomas
1826-1913
Welsh Medley (3 harpen)bew. Anne Macdearmid
The Tear (harp solo)
The Remembrance (harp solo)
John Thomas
Y Bardd The Bard, R.Williams Parry Mansel Thomas
1909-1986
Trawsfynydd, R.Williams ParryHaydn Morris
1891-1965
Dafydd y Garreg Wen David of the White Rock
Alaw yr Ychen The Oxen Song
Anne Macdearmid
Serch Hudol Love’s FascinationJohn Thomas
bew. E.Witsenburg
Gwynfyd Paradise, Crwys
Y Blodau ger y Drws The Blossoms by the Door, John Evans 1901-1976
Meirion Williams
Llwyn Onn The Ash GroveJohn Thomas
bew. T. Stotijn-Heuwekemeijer
Hen Wlad fy Nhadau Land of my FathersWelsh National Anthem

Biografie

Rachel Ann Morgan

De mezzosopraan Rachel Ann Morgan werd geboren en opgevoed in een Welsh-sprekende familie in Cardiff, Wales. Zij studeerde muziek aan de Universiteit van Bristol en daarna harp bij Edward Witsenburg en zang bij Sophia van Sante aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na vijf jaar als harpiste verbonden te zijn geweest aan het Nederlands Ballet Orkest begon zij haar operacarrière bij de Opera Studio van de Nederlandse Opera Stichting.
Bijzonder zijn haar concerten van klassieke- en volksliederen met eigen harpbegeleiding. Zij brengt zowel Keltische muziek uit haar geboorteland als liederen uit vele andere landen. Dit programma bracht ze naar vele Europese landen, Rusland, Japan, USA en Canada. Zij heeft tal van CD’s gemaakt, waaronder drie met eigen harpbegeleiding, vier met de harpist Edward Witsenburg, en één met de tenor Geraint Roberts. In 1994 werd zij benoemd tot Officer of the Order of the British Empire (OBE) vanwege haar verdiensten voor Britse culturele belangen.

Geraint Roberts
De Britse tenor Geraint Roberts werd geboren in Swansea, Zuid Wales, en studeerde piano en harp aan de Royal Academy of Music in Londen, waar hij nog tijdens zijn studie verschillende prijzen won en en studeerde er cum laude af. Na zijn studie maakte hij vier jaar deel uit van het koor van de Welsh National Opera, alvorens hij in 1987 deel ging uitmaken van het Groot Omroepkoor in Nederland. Hij werkte ook bij andere Europese koren van formaat, zoals het Collegium Vocale Gent en de Chapelle Royale de Paris (beide onder leiding van Philippe Herreweghe) en is regelmatig te gast bij het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman, bij welke ensemble hij als solist te beluisteren is op de CD van Purcells The Fairy Queen. In december 1996 maakte hij zijn solo-debuut in het Verre Oosten met de tenorpartij in Beethovens 9e symfonie in de Queen Victoria Hall in Singapore. Tot de hoogtepunten in zijn carrière rekent Geraint Roberts uitvoeringen van de aria’s in Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah in het Amsterdams Concertgebouw, en een uitvoering van de Matthäus Passion in zijn geboortestad Swansea, met het Orchestra of the Age of Enlightenment.
Edward Witsenburg
Edward Witsenburg is de nestor van de Nederlandse harpisten. Zijn carrière omvat een tijdspanne van ruim 50 jaar. Hij zet de traditie voort van de destijds befaamde Nederlandse harpiste Rosa Spier, beroemd om haar expressieve spel. Na tien seizoenen in verschillende symfonie-orkesten te hebben gespeeld, concentreerde hij zich – naast het optreden – vooral op de pedagogiek van het harpspel. Hij bekleedde onder andere een professoraat aan de Universität Mozarteum in Salzburg.Edward Witsenburg gaf vele concerten in Nederland en in het buitenland. Hij heeft met Nikolaus Harnoncourt samengewerkt, waaronder aan Monteverdivoorstellingen van het Opernhaus te Zürich. In de loop der jaren heeft hij een harpverzameling opgebouwd, die reikt van de Middeleeuwen tot de moderne tijd. Deze collectie omvat diverse originele oude instrumenten en een aantal copieën. Hij geeft “lecture recitals” waarin hij een keur van deze harpen demonstreert.