ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert

“Melody Makers”

Kamermuziek met een solo basinstrument

Giardino Musicale

Eva Harmuthová, blokfluiten & hobo’s
Elske Tinbergen, cello & violoncello piccolo
Isaac Alonso de Molina, orgel

Melody Makers - Instruments

  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 19 januari 2014
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Programma

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonata IV in e klein BWV 528 (arr. J.S. Bach (BWV 76) en Giardino Musicale)
Adagio. Vivace. ~ Andante ~ Un poco Allegro.

Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
Sonata a Flauto e Cembalo in F groot HWV 369
Grave ~ Allegro ~ Alla Siciliana ~ Allegro

Andrea Stefano Fioré (1686 – 1732)
Sinfonia à Violoncello e Cembalo in C groot (1701)
Grave ~ Canzona. Presto Adagio Presto ~ Grave ~ (zonder titel)

Joseph Bodin de Boismortier (1689 – 1755)
Sonata V, Op. XXXVII in a klein (1732)
Vivace ~ Largo ~ Allegro

Nicolas Chédeville (1705 – 1782) / Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Sonata IV in G groot uit “Il Pastor Fido” RV 59 (1737)
Préludio Largo ~ Allegro ma non presto ~ Pastorale ~ Allegro

Biografie

‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen.

Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.

Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Het internationale barokensemble Giardino Musicale is opgericht door Eva Harmuthová en Elske Tinbergen.

Het ensemble wordt, afhankelijk van het programma, gevormd uit een vaste groep instrumentalisten en zangers. Binnen ieder programma wordt echter ook de ruimte gegeven aan de individuele instrumenten.

Het repertoire van het ensemble omvat grote en kleine werken, van vroeg Barok tot pré Klassiek. Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek. Ieder concert wordt verlevendigd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en hun samenhang.

 

Eva Harmuthová, Blokfluiten en hobo’s ~ Artistiek leider.
De uit Tsjechië afkomstige Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium bij Thera de Clerck en Han Tol, en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2005 haar Master’s diploma Blokfluit/Kamermuziek, en in 2006 haar Master’s diploma Muziekpedagogiek, behaalde. In 2006 begon zij barokhobolessen te volgen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium (2006-2011) en ontving haar Bachelor diploma Barokhobo. Eva gaf les op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (Young Talent Class), in Tsjechië (Brno Conservatorium; cursussen in Kroměříž, Šumperk, Kelč) en Nederland (Koorenhuis en Duinoordschool Den Haag). Als soliste, kamermusicus en orkestlid heeft Eva in Europa en Noord America opgetreden met ensembles zoals Collegium 1704 (Václav Luks), La Sfera Armoniosa (Mike Fentross), Concerto d’Amsterdam, Göttingen Baroque Orchestra, The Northern Consort, Concerto Barocco, Czech Baroque Ensemble, met leden van de Handel & Haydn Society Boston and Luthers Bach Ensemble (Ton Koopman); in festivals zoals Oude Muziek-Utrecht, Musica Antiqua-Brugge, Ambronay-France, Händel Festspiele-Karlsruhe, Música Antigua-Barcelona. In 2009-2010 was zij lid van het European Union Baroque Orchestra (L.U. Mortensen, E. Higginbottom, E. Onofri). Eva is medeoprichter van het kamermuziekensemble Giardino Musicale en het orkest New Century Baroque.
Elske Tinbergen, Barokcello en violoncello piccolo ~ Artistiek leider.
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tevens specialiseerde zij zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Masterclasses volgde zij bij Anner Bijlsma.Elske maakte een aantal jaren deel uit van het European Union Baroque Orchestra. Met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski speelde zij o.a. in de Nederlandse Opera productie van Händel’s Giulio Cesare, en zij werkte in hetzelfde orkest mee aan de cd-opname Rameau: une symphonie imaginaire, die een Edison 2006 heeft gewonnen.Kamermuziek maakt Elske o.a. in het barokensemble Giardino Musicale, duo Tinbergen/Boysen en La Barca Leyden (de cd Music at the court of Jülich-Berg won een Gouden Label 2012). Tevens speelt zij in Musica Poetica en the Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was zij prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.Momenteel is Elske part-time promovenda aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, waar zij onder leiding van Prof. Ton Koopman onderzoek doet naar de vroege verschijningsvormen van de cello en de muziek die voor deze instrumenten geschreven is.Elske heeft een passie voor het lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie.In de pers wordt haar spel beschreven als: ‘intrigerend’, ‘trefzeker’ en ‘alert’, en wordt haar solospel ‘ijzersterk’ genoemd.
Isaac Alonso de Molina Isaac Alonso de Molina, Viool
Klavecinist en dirigent Isaac Alonso de Molina heeft aan het Conservatorium van Valencia een brede opleiding tot dirigent gevolgd (piano, cello, kamermuziek en muziektheorie).
Vanwege een grote interesse in Oude Muziek kwam hij naar Nederland om klavecimbel te studeren bij Jacques Ogg aan het Koninklijk Conservatorium.
Als dirigent heeft hij zich verder gespecialiseerd (master of music) in historische dirigeertechnieken bij docenten als Peter van Heyghen, Fabio Bonizzoni en Ton Koopman. Momenteel is Isaac docent voor Renaissance Muziek theorie aan het Koninklijk Conservatorium.
Isaac is beïnvloed door zeer verschillende musici, waaronder Miguel Ángel Gómez – Martínez (dirigent), Joel Lester (voorzitter van de Society for Music Theory), Jacques Ogg (klavecinist), Peter van Heyghen (specialist voor Oude Muziek) en Marcel Pérès (leider van Ensemble Organum).
De laatste jaren heeft hij zeer veel verschillende soorten muziek uitgevoerd, van gregoriaans tot 19de eeuwse symphonische muziek, waaronder Middeleeuwse en Renaissance polyphonie, instrumentale muziek, solo klavecimbel muziek, Barok opera, etc, altijd uitgaande van de historische bronnen.
Isaac nam deel aan festivals in Spanje, Portugal, Italië, Duitsland en Nederland. Hij is oprichter en leider van het ensemble La Academia de los Nocturnos, waarmee hij Renaissance- en Barokmuziek uitvoert. Recentelijk richtte hij ook The Eroica Project op, een orkest waarmee hij Beethoven’s symphonische repertoire op historische instrumenten uitvoert.