ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert
“Irish Coffee”

Works by Italian, Scotch and Irish baroque composers

Ensemble Scaramuccia

Javier Lupiáñez, direction & baroque violin
Inés Salinas, baroque cello
Giulio Quirici, baroque guitar

band Scaramuccia

  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 26 oktober 2014
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Programma

Robert King (Ed. Playford)
Select Preludes or Volentarys for the Violin by the most eminent Masters in Europe
Prelude in A Major

Francesco Maria Veracini
Sonata accademica op.2 nr.9
Allegro moderatamente – Adagio – Scozzese – Largo – Scozzese
William McGibbon
Sonata in B minor
Adagio – Allegro – Largo – Presto

William McGibbon
A Collection of Scots Tunes, some with Variations for a Violin, 1746
The Flower of the forest
The Bottom of the Punch bowl
And we had been where I have been you would not been son canty
The Last of Plates Mill
Willie was a wanton wag

Francesco Geminiani
Airs from “A Treatise of Good taste in the Art of music” (1749)
Air 1. Auld Bob Morrice – Allegro
Air 2. The Country Lass – Allegro
Air 3. Lady Ann Bothwell’s Lament – Allegro
Air 4. Sleepy Body

Turlogh O´Carolan The Hibernian Muse, ca. 1770
Irish Air

John Playford (ed.) The division of the violin, 1684
Duke of Norfolk or Paul´s Steeple

‘Irish Coffee’ by Javier Lupiáñez.
For any baroque music lover it is easy to listen to Italian baroque music, which is considered to be different from French baroque music, which is also different from German music… and that´s all! Three national styles… but we are forgetting the Scotch and Irish music, authors such Veracini or Geminiani were amazed with this music, for baroque musicians this music was something special, and still today, it is.
“[…] the fame harmonies, the fame modulations were practised in the compositions of the Flemish, the Italian, the German, the French and the English musicians and nothing characteristic of the genius or humour of a particular country or province […] except in those of the Scots and Irish the former where of are in a style so peculiar as borrowing very little from art and yet abounding in that sweetness of melody which it is the business of art to cultivate and improve that we are driven to seek for the origin of this kind of music elsewhere than in the writings of those authors who have treated on the subject in general terms”
John Hawkins, “A General History Of The Science and Practice Of Music: In Five …, Vol. 4” London, 1776

Biografie

grupo-scaramuccia

De leden van Scaramuccia zijn afkomstig uit Spanje, echter het ensemble Scaramuccia is opgericht in 2013 in Den Haag, op initiatief van Javier Lupiáñez. De groep heeft als doel om zelden gespeelde barokmuziek, of repertoire dat een nauwe band heeft met volksmuziek, in ere te herstellen. Vaak gaat het om muziek die te horen was op straat of in tavernes. Het eerste programma van Scarammuccia (” Wonders upon a note “) is gewijd aan de Napolitaanse violist Nicola Matteis. Een programma vol met de passie van een componist die in staat was om de Engels nationale muzikale smaak te veranderen met muziek die groeit uit de Italiaanse traditie.

Javier Lupiáñez Javier Lupiáñez, viool & directie
Francisco Javier Lupianez heeft een duivelse spel, ergens tussen Paganini en Mephistopheles. Zijn boog maken van alle gronden van de verleiding: rubatos wheedling, glissando’s onmerkbare betoverende ritmes … Deze esthetische durven rekenen op een onberispelijke techniek “Pierre-Carl Langlais, QbuzLe vioolvirtuoos en lekker Francisco Javier Lupianez” ODB-Opéra. Javier was geboren in Melilla (Spanje), waar hij diverse prijzen kreeg voor samenstelling en uitvoering als violist en musicoloog. Hij had dergelijke gelode meermaals stelt het Barokorkest van de Superior Conservatorium van Salamanca, Barokorkest van Salamanca, de Europese barok Academie van Ambronay, Academia Montis Regalis. Ook speelde hij met andere groepen als New Nederlandse Academie, Arcade Ensemble, The Eroica Project (speelt Beethoven met historische instrumenten), Orquesta Barroca Conde Duque … Hij Ontwikkelt aussi intensief werk in kamermuziek spelen met verschillende sets over de hele wereld elk jaar. Als mede-oprichter van het gehele Geesten Huisdieren Regelmatig speelt hij in Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië, Duitsland, Japan en Nederland en had opgenomen voor het Harmonia Mundi label.www.lupianbaroque.com
Inés Salinas Inés Salinas, violoncello
Ines werd geboren in 1985 in Zaragoza (Spanje), waar zij in 2010 haar bachelordiploma op klassieke cello aan het ‘Conservatorio Superior de Música de Aragón’ kreeg. Tijdens haar studie op die school werd ze geïnteresseerd zijn in historisch georienteerde praktijk. Daarom begon ze te werken met afdeling Oude Muziek van de CSMA’s, het spelen in verschillende van haar ensembles en het ontvangen van lessen uit de oude muziek specialisten Silvia Márquez, Saskia Roures en Anna Margules. Sinds 2007 heeft ze in Spanje, Portugal en Spanje enkele vroege muziekacademies bijgewoond, waar ze heeft kunnen leren en adviezen kunnen ontvangen van de barokke cellisten Itziar Atutxa, Jaap ter Linden, Rainer Zipperling, Gaetano Nasillo en Balázs Mate.
In 2010 sloot ze zich aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij de afdeling Oude Muziek. Ze is momenteel in het laatste jaar van haar Bachelor’s Degree, studeren met Lucia Swarts. Ze neemt ook de viola da gamba lessen van Mieneke van der Velden. In augustus 2012 sloot ze zich aan bij een project van het Britten-Pears Baroque Orchestra (Verenigd Koninkrijk) onder leiding van Christophe Rousset. Verder zal ze dit jaar 2013 een lid van het barokorkest ‘Ik Giovani della Montis Regalis’ (Mondovì, Italië) zijn.
Giulio Quirici Giulio Quirici, baroque gitaar
Giulio Quirici (geboren in 1987) bestudeert de vroege tokkelinstrumenten met Joachim Held en Mike Fentross aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij is de vaste speler in de kamer-groep Radio Antiqua, en heeft o.a. uitvoeringen in orkesten onder de leiding van P. Pierlot, M. Fentross , S.Williams, E. Gatti en anderen gedaan. Hij studeerde jazzgitaar aan het Conservatorium van Vicenza, in zijn geboorteland Italië, en naast zijn reguliere studie nam hij cursussen gegeven door instellingen van wereldklasse, zoals het Berklee College of Music van Boston, de New School for Jazz en Lichte muziek van New York, de Hochschule für die Kunsten Bremen, Mozarteum Salzburg, Festival Mitte Europa onder andere. Hij is ook nog een drukke muziekleraar en werkt momenteel in verschillende basisscholen in Nederland.