ZorgvlietkerkSteunfonds

Concert “The Godfather”

Melante’s Band

Andrew Hallock, countertenor
Eva Harmuthová, oboe da caccia, oboe d’amore, hobo en blokfluiten
Roberto Bando, traverso
Mathilde Vialle, viola da gamba
Isaac Alonso de Molina, orgel

met muziek van G.P.Telemann en J.S.Bach


  • Waar?Prins Mauritslaan 10, 2582 LR Den Haag
  • Wanneer?Zondag 27 januari 2013
  • Hoe laat?Aanvang 16.00 uur - inloop vanaf 15.30 uur
  • Entree?Toegang vrij, met collecte na afloop concert

Programma

Aria: “Willkommen! will ich sagen” uit Cantate BWV 27
voor alto, oboe da caccia, organo obligato en basso
Johann Sebastian BACH
(1685-1750)
Triosonate in A groot, TWV 42:A9
voor traverso, oboe d’amore en basso continuo
- Vivace
- Largo
- Allegro
Georg Philipp TELEMANN
(1681-1767)
Cantate: “Muntre Gedanken”, TWV 1:1145
uit Fortsetzung des Harmonischen Gottes-Dienstes
voor alto, traverso, hobo en basso continuo
- Allegro
- Recitativo
- Dolce, ma non largo
Triosonate in F groot, TWV 42:F3 uit Essercizii Musici
voor blokfluit, viola da gamba en basso continuo
- Vivace
- Mesto
- Allegro
Aria: “Esurientes” uit Magnificat BWV 243a
voor alto, blokfluit I/II en basso continuo
Johann Sebastian BACH
Cantate: “Ihr Volker, Hört”, TWV 1:921
uit Harmonischer Gottesdienst
voor alto, traverso en basso continuo
- Aria
- Recitativo-Misurato
- Vivace
Georg Philipp TELEMANN
Aria: “Aufgeblasne Hitze” uit Cantate BWV 201
voor alto, fluit I/II en basso continuo
Johann Sebastian BACH

Biografie

Het ensemble voor oude muziek “Melante’s Band” is gespecialiseerd in barok en pre-klassieke muziek met speciale aandacht voor composities met houtblazers door G. Ph Telemann, JS Bach en hun tijdgenoten.
Het ontleent zijn naam aan favoriete Italiaanse anagram Telemann “Melante”, die hij tussen de jaren 1712 en 1733 worden gebruikt op tal van handschriften en gedrukte collecties. De groep werd opgericht in Nederland, de leden zijn jonge muzikanten uit Australië, Tsjechië, Mexico, Polen, Spanje en Japan. Ze hebben gestudeerd op het gebied van historische instrumenten en praktijk ervaring op gedaan in de Nederlandse conservatoria zoals de Haagse Koninklijk Conservatorium en het Conservatorium van Amsterdam. De band heeft opgetreden in Nederland, Spanje, Tsjechië en Mexico. Melante’s Band werd geselecteerd om deel te nemen in de Spaanse oude muziek serie “Antiqva 2011”, met het geven van concerten in verschillende steden en festivals in Spanje.

Andrew Hallock, zang
De Amerikaanse countertenor Andrew Hallock is zijn muzikale studie begonnen als componist. Hij haalde in 2002 een Bachelor’s degree in muziek compositie aan de Universiteit van Texas in Austin. Hij werkte een aantal jaren binnen de kerkmuziek voor hij in 2004 naar Europa verhuisde om oude muziek zang te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Zijn leraren waren er Michael Chance, Peter Kooij en Lenie van den Heuvel. Hij studeerde af in 2009 als Bachelor of Music en is momenteel gevestigd in Nederland.
Andrew zingt regelmatig met opmerkelijke ensembles, waaronder Musica Fiata Köln, English Voices, Cappella Pratensis, Residentie Bachensembles en heeft de zomer afspraken gehad met het Festival d’Aix-en-Provence, Festival Ambronay en de Salzburger Festspiele.
Hij trad onder andere op met de dirigenten Ivor Bolton, Marc Jos Vermunt en Peter Jan Leusink. In april 2012 maakte hij zijn solodebuut in het Amsterdamse Concertgebouw met de Matthäus-Passion, ter vervanging van countertenor Sytse Buwalda. Hij verschijnt in 2009 op de DVD van Handel’s Theodora op de C-Major label, en in 2012 op de CD – het Requiem van Pierre de la Rue en Johannes Ockeghem met Cappella Pratensis, op de Challenge Classics label.
Andrew heeft workshops en seminars bijgewoond over een breed scala aan onderwerpen op Dartington, Amherst, Kloster Michaelstein, Academie Ambronay, en onderhoudt een actieve wetenschappelijke belangstelling voor historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en periode instrument constructie. Hij werkt ook als freelance instrument makeren produceert een verscheidenheid van historische houten blaasinstrumenten in zijn atelier in Den Haag.
Eva Harmuthová, Blokfluiten en hobo’s
De Tsjechische Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium (1998-2000) bij Thera de Clerck en Han Tol, en vervolgens aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2003 het Bachelor’s diploma en in 2005 het Master’s diploma behaalde. In 2006 heeft zij haar Master´s studie muziekpedagogiek aan het Koninklijk Conservatorium afgesloten, met als specialisatie: educatie van jonge professionals op het gebied van blokfluit en uitvoeringspraktijk van oude muziek. In 2006 begon Eva met barokhobolessen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (2006-2011) waar zij haar Bachelor’s diploma barokhobo behaalde.Masterclasses werden gevolgd bij specialisten zoals Marion Verbruggen, Peter Holtslag, Sébastien Marq, Jacques Ogg, Ton Koopman, Alfredo Bernardini, Katharina Arfken en Ensemble Florilegium.Eva heeft lesgegeven in de Jong Talent Klas van het Koninklijk Conservatorium, op het Conservatorium van Brno (Tsjechië) en in het kader van het project “Muziekmagneet” aan het Koorenhuis in Den Haag. Tevens gaf zij enkele cursussen in Tsjechië (Brno, Krome(r(íž, Šumperk, Summer School of Baroque Music in Kelc(). Sinds enkele jaren geeft zij blokfluitles aan leerlingen van de Duinoordschool in Den Haag.In 2009-2010 was Eva lid van het European Union Baroque Orchestra (o.l.v. Lars Ulrik Mortensen, Edward Higginbottom, Enrico Onofri). Als solist, kamermusicus en orkestlid heeft zij gespeeld met verschillende ensembles in Europa en Mexico (o.a. Concerto Barocco, The Northern Consort, Czech Baroque Ensemble, leden van the Händel & Haydn Society-Boston, Göttingen Baroque Orchestra, Luthers Bach Ensemble o.l.v. Ton Koopman).
Met Melante’s Band kamermuziekensemble werd zij uitgekozen voor de concertserie Antiqva 2011 van Fundación La Caixa met concerten in diverse Spaanse festivals.
Samen met het barokorkest New Century Baroque maakt zij deel uit van het Ambronay Festival 2011 (Frankrijk) als Young Ensemble in Residence.Born in the Czech Republic,
Roberto Bando, traverso
Roberto Bando is in Mexico-Stad geboren en studeerde blokfluit (Bachelor of Music) aan de Muziekacademie faculteit van Mexico’s nationale universiteit met M.Díez-Canedo en traverso bij V.Touzet. Later ging hij naar Nederland studeren met Wilbert Hazelzet bij de Haagse Koninklijk Conservatorium en met Marten Root aan het Amsterdams Conservatorium, waar hij zijn Bachelor Degree verkregen op Traverso. Hij werd bekroond met de subsidies “Voor studie in het buitenland Fonca”-Mexico en de Delta Scholarship-NL. Hij speelde met ensembles als Il Concerto Barocco, Sweelinck Barokorkest, De Academie Mozart Europeene, Tsjechische Baroque Ensemble, Orkest van de Domcantorij, Giardino Musicale, de leden van de Handel & Haydn Society-Boston, etc. Hij trad op in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Tsjechië, Nederland, Polen, de VS en Mexico op diverse internationale festivals. Hij is gastdocent in Mexico en de Tsjechische Republiek. Roberto is mede-oprichter van Band Melante’s en Eco de Indias. Op dit moment is hij solo fluit van de Luthers Bach Ensemble en lid van Scarabee (blokfluitkwartet). Hij is ook gericht op traverso constructie na te hebben bestudeerd met P.Beekhuizen (TU Delft), M.Root en F.Aurin.
Mathilde Vialle, viola da gamba
Geboren in 1988 in Frankrijk, Mathilde begon op 8 jarige leeftijd al te spelen op de viola da gamba aan het Conservatorium van Bordeaux in de klas van Paul Rousseau. Na twee jaar studeren met Matthieu Lusson aan het Conservatorium van Poitiers, sloot ze zich aan de klasse van Marianne Muller in de Superior Conservatorium van Lyon (CNSMD), waar ze haar Bachelor diploma haalde in mei 2010. Ze vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag in de klas van Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, waar ze afstudeerde met Master diploma in juni2012.
Mathilde is medeoprichter van het Franse ensemble Les Festes d’Euterpe en treedt regelmatig op met diverse andere ensembles in Frankrijk, België en Nederland, waaronder: Ricercar Consort (Philippe Pierlot), Correspondances (Sebastien Daucé), Animaccordo (Ryo Terakado), Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman), Capriola Di Gioia (Bart Naessens), La Main Harmonique (Frederic Betous), les Timbres … Ze speelde op vele festivals in Europa en Zuid-Korea en gaf verschillende uitvoeringen.
Mathilde won verschillende prijzen op internationale muziek wedstrijden, zoals:
3e prijs van de 4e Internationale Concours voor solisten in Schärding-Brunnenthal (Oostenrijk) in september 2010,
3e prijs en de publieksprijs van het 6e Internationale Telemann Competition in Magdeburg (Duitsland) in maart 2011,
1e prijs van de 4e Internationale Competitie Prins Francesco Maria Ruspoli in Vignanello (Italië) op 6 oktober 2012,
2e prijs van de 5e Internationale Viola da Gamba Concours in Köthen (Duitsland) in november 2012.
Isaac Alonso de Molina, orgel
Isaac Alonso de Molina heeft een klassieke muziek opleiding, is afgestudeerd aan het Conservatorium van Muziek “Joaquín Rodrigo” van Valencia, Italië als Senior Lecturer met de specialiteiten van Cello, piano, kamermuziek en muziektheorie en in de Theorie der Muziek. Na de ontwikkeling van de sterke interesse in Oude Muziek en historisch geïnformeerde prestaties, verhuisde hij naar Nederland en ging naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij afstudeerde met de specialiteit van de Klavecimbel.Hij is rechtstreeks beïnvloed door verschillende zoals Miguel Angel Gomez-Martinez (bandleider), Joel Lester (voorzitter van de Vereniging voor Muziektheorie), Jacques Ogg (klavecimbel), Peter Van Heyghen (specialist oude muziek) en Marcel Perès (directeur van het Ensemble Organum).Zijn andere muzikale activiteiten zijn musicologisch onderzoek, momenteel gericht op muzikale en theoretische bronnen XV eeuw, en onderwijs. Zelfs als student aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag kreeg hij de opdracht naar klasse interpretatieve theorie en praktijk van de Renaissance Muziek uittevoeren, en werd de jongste professor in het Department of Ancient Music en historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Momenteel is hij fellow van de Fundación Caja Madrid en  nastreven van een Master titel in Geschiedenis aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.